BAHAGIAN –4 KESIMPULAN DAN TUNTUTAN IBU BAPA (dipetikkan daripada laporan ibu bapa kepada Jabatan Pelajaran WPKL )
4.1 KESIMPULAN IBU BAPA MENGENAI PERISTIWA INI
Apabila ibu bapa mengamati apa yang telah berlaku, ibu bapa berpendapat bahawa:
i) Pegawai-pegawai kontingen (terutama nya Pengerusi Teknik WPKL, Pengurus Pasukan JPWPKL dan
ii) Sekiranya benar semangat seluruh peserta kotingen tergugat, ia bukan kerana perbuatan anak-anak ini tetapi kerana ketidakkecekapan pegawai-pegawai mengurus dan bagaimana menyelesaikan masaalah dengan penuh hemah. Pesikitaran yang tidak sihat dan jauh dari memberangsangkan pasti gagal menghasilkan kejayaan. Pegawai-pegawai tersebut membuangkan tenaga mencari keselahan F dan R memyebabkan persikitaran bertambah toksik dari hari kesehari. Perbuatan ini yang menyebabkan rakan-rakan sepasukan terpengaruh dengan sikap yang tidak sihat ini.
These officers principally the Pengerusi Teknik JPWPKL, Pengurus Pasukan and
“We cannot be managers if we do not know how to manage problems effectively”
iii) Pegawai-pegawai kontingen gagal atau dengan sengaja tidah mahu mengiktiraf peranan guru-guru silat yang telah membantu anak-anak ini menjadi juara. Disiplin didalam silat sendiri menekankan betapa pentingnya sesiapa yang menuntut ilmu silat perlu saling menghormati terutama kepada guru silat mereka tetapi pegawai-pegawai tersebut menggalakkan sebaliknya. Pegawai-pegawai sepatutnya memberi tunjuk ajar kepada anak-anak ini bagaimana mengimbangi taat setia mereka kepada guru-guru silat dengan tanggungjawab mereka sebagai wakil kontingen WPKL. (Itu barulah dikatakan pendidek)
iv) Pegawai-pegawai kontingen WPKL sepatutnya melihat perhubungan anak-anak ini dengan guru-guru silat mereka dari sudut positif. Anak-anak ini menjadi juara kerana bimbingan guru-guru silat mereka yang merupakan juara negeri dan kebangsaan dengan salah seorang daripadanya merupakan juara seni silat dunia 2 kali berturut-turut dan merupakan anak kepada guru utama dalam pertubuhan silat mereka. Mereka jurulatih bertauliah dan graduan universiti dengan salah seorang daripadanya merupakan seorang sarjana dalam Sain Sukan dan akan melanjutkan pengajian untuk mendapat ijazah kedoktoran Filasafah dalan bidang ini tidak lama lagi (telah pun melanjutkan pengajian ke
Pegawai-pegawai kontingen sepatutnya mengambil kesempatan dengan hubungan ini sebagai satu strategic collaboration yang boleh meningkatkan mutu silat pelajar pelajar WPKL. Malangnya pegawai-pegawai kontingen WPKL melihat anak-anak ini dengan Guru Silat mereka dan kontingen Putrajaya dengan penuh curiga.
4.2 CADANGAN TINDAKAN KEATAS PEGAWAI PEGAWAI
Mungkin ada yang ingin mempersalahkan apa yang berlaku terhadap anak-anak ini sebagai pergolakan atau perbezaan faham antara guru-guru silat dan kumpulan-kumpulan silat mereka/ beberapa orang pengurusan kontingen tetapi ibu bapa tidak dapat meneima alasan tersebut – anak anak ini tidak sepatut nya menjadi mangsa. Kebencian pegawai-pegawai ini begitu terang dan nyata sehingga mereka tidak dapat mengawal diri mereka dan dengan sewenang-wenangnya menyalahkan pihak atau orang lain.
By the display of their blatant and grave misconduct, the said officials, two being male adults, have inflicted tremendous damange and injury on the two female students. The said officials are most irresponsible if they perceive such a grave matter should be taken so lightly; this is no laughing matter.
These actions cannot be justified on grounds that generally students who take up Silat as a co-curriculum activity are those who are not industrious in their studies and have excess energy to be expended elsewhere. It reflects that these so-called teachers have grossly failed in the tasks before them. These two exemplary students, well disciplined have taken Silat as a Sports they want to go far. The said officials are not transparent, developed a ‘blind spot’ in making decisions and displayed poor management skills.
Hanya memberi amaran atau tegoran sahaja tidak akan berkesan. Justeru ibu bapa mencadangkan:
i) Tindakan Inquiri/ Jawatankuasa Disiplin.
ii) Penggantungan serta-merta
iii) Memohon ma’af secara terbuka (Public Apology)
iv) Memulangkan barang –barang kepunyaan anak-anak ini.
a) Sijil penyertaan hendak lah diberi segera kepada anak-anak ini, sebaik-baik nya, disatu upacara resmi dihadapan pegawai-pegawai tinggi JPWPKL, Pengetua Sekolah dan juga peserta-peserta kontingen JPWPKL supaya mertabat dan nama anak anak ini di pulih kembali.
b) Baju traksuit dan lain lain kelengkapan sukan yang telah dirampas daripada kedua-dua anak ini perlu dipulangkan kepada mereka atas prinsip kedua-dua anak ini memeng mewakili WPKL dikejohanan tersebut.
c) Gambar kontingen Silat WPKL yang anak-anak ini sudah pun membuat bayaran, patut diberikan kepada kedua-dua mereka.
Bahagian 5 –
No comments:
Post a Comment