Thursday, June 26, 2008

PERTANDINGAN SILAT SEKOLAH-SEKOLAH MALAYSIA –BAHAGIAN 2

BAHAGIAN 2 – Berlakunya perbuatan ‘Memilih Bulu’ di Pertandingan Peringkat Silat Sekolah-Sekolah WPKL 2007

(dipetik daripada Bahagian 7 Laporan Aduan Ibu Bapa kepada Jabatan Pelajaran WPKL bertarikh 13 Ogos 2007 )

  1. Keraguan Kemenangan Anugerah Sekolah Puteri Terbaik, Pertandingan Silat Peringkat Sekolah-Sekolah WPKL 2007

SMK SBU berjaya merangkul jumlah terbanyak di Pertandingan Silat Peringkat Sekolah-Sekolah WPKL Bahagian Puteri, iaitu sebanyak 3 pingat emas dan 1 pingat perak di mana seorong pesilat puteri bernama F telah memenangi 1 pingat emas Kategori Silat Olahraga, 1 pingat emas yang dimenangi bersama pesilat R untuk Silat Seni Tempur, 1 pingat perak untuk Silat Olahraga Kategori B yang dimenangi oleh pesilat R manakala seorang lagi pesilat SBU mendapat pingat emas untuk Silat Olahraga Kategori C.

SMK SBU tidak dipilih menerima Anugerah Sekolah Terbaik Kategori Puteri Sekolah Menengah .kerana kemenangan dalam kategori Silat Olahraga (di mana SBU mendapat 2 emas dan 1 perak selain ) kononnya tidak diambil kira. Pelik betul! Adalah difahamkan pula di peringkat Negeri Selangor dan di peringkat KSSMJA 2007, penentuan juara bagi Anugerah Sekolah/Kontingen Terbaik mengambil kira kesemua kategori silat yang dipertandingkan.

Peristiwa Anugerah SMPT merupakan peristiwa permulaan yang menyebabkan anak-anak ini mula terasa terjejasnya harapan dan usaha gigih mengenai aspirasi mereka dalam silat sejak setahun kebelakangan. F dan R tetap berlatih dengan penuh semangat walaupun bingung, merasa sangsi dan begitu kecewa anugerah tersebut diberi kepada sekolah lain yang telah memenangi hanya 1 emas dan 1 perak.

  1. Keraguan Pemilihan dan tidak ada ketulusan ( sebagai peserta Silat Olahraga PuteriKategori A Peringkat Kebangsaan)

Peristiwa kedua yang pahit, yang telah memilukan hati dan jiwa F ialah apabila Pengerusi Teknik WPKL memberitahu F dengan disaksikan R, F akan hanya mengambil bahagian dalam acara Seni Tempur Silat. Ini berlaku pada hari kedua latihan iaitu pada 10 Julai 2007 waktu makan tengah hari di Pusat Kokurikulum Kuala Lumpur sedangkan pada hari pertama Encik K mengatakan F akan juga mewakili untuk Silat Olahraga Kategori A.

Pesilat F telah menjuarai Silat Olahraga Puteri WPKL dua tahun berturut-turut. Ini jelas menunjukkan F mempunyai bakat dalam Silat Olahraga dan Guru Silat F sendiri berpendapat yang F berbakat besar dan antara pelajar yang terbaik dibawahnya.

F begitu kecewa, merasa beliau teraniaya tetapi hanya mampu berdiam diri mengenangkan segala kerja keras dan pengorbanan beliau untuk mencapai matlamat Visi Silat beliau untuk bertanding acara tersebut hancur berderai sama sekali, dimusnahkan bukan kerana kalah tetapi kehendak Pengerusi Teknik WPKL

Tetapi sebagai seorang murid yang berwiba dan patuh kepada perintah sebagaimana dilatih dibawah perguruan Encik N, beliau menerima keputusan tersebut dengan tabah dan tetap bersemangat untuk melakukan yang terbaik untuk acara yang beliau bertanding.

  1. Sebab-Sebab Yang Diberi Kerana F Tidak terpilih.

F telah diberitahu oleh Encik K, Pengerusi Teknik WPKL bahawa pemilihan tersebut telah dibuat setelah berbincang dengan pegawai-pegawai Jawatankuasa lain.

Mengikut Encik K:

i) Beliau mendapat jadual yang menunjukkan kedua-dua pertandingan Silat Olahraga dan Seni Silat Tempur akan berjalan serentak.

ii) Beliau mahu F fokus secara sepenuhnya terhadap Seni Silat Tempur

iii) F mungkin mengalami kecederaan jika bertanding dalam Silat Olahraga yang akan menjejaskan prestasi F untuk acara Seni Silat Tempur.

F tidak diberi peluang mempertikaikan keputusan mengapa beliau tidak boleh bertanding untuk Silat Olahraga Puteri Kebangsaan. F sebagai seorang yang lurus amat tidak puas hati kerana sekali lagi keputusan yang dibuat tidak adil dan memcurigakan.Beliau terpaksa akur dengan keputusan tersebut under duress and disinformation (‘SPIN’).

Apa yang jelas berlaku di Kejohanan Kebangsaan di Kota Bahru ialah pertandingan kategori Seni Silat Tempur diadakan pada hari terakhir selepas selesainya pertandingan Silat Olahraga, tidak seperti yang dikatakan Pengerusi Teknik.

Adakah ada peraturan yang melarang seorang peserta mengambil bahagian dalam dua acara? Kami juga di fahamkan sekiranya benar jadual pertandingan menunjukkan kedua-dua kategori itu dijalankan serentak, ia boleh diubahsuai supaya jadualnya tidak bertindih. Secara kebetulan, seorang pesilat daripada SMK Wangsa Maju S2 yang memenangi 2 acara Seni Silat telah dibenarkan mewakili kedua-dua acara dikejohanan SSM 07. Ibu kepada pesilat seni ini merupai seorang juulatih serta antara 3 pegawai yang terlibat.

Penjelasan Pengerusi Teknik yang beliau mahu F fokus kepada satu acara sahaja dan tidak mahu beliau cedera bertanding dalam acara Silat Olahraga yang akan memberi kesan kepada prestasinya untuk acara Silat Seni, tidak boleh diterima. Kecederaan boleh berlaku di mana-mana dan pada bila-bila masa sahaja dan kita sepatutnya berani menghadapi risiko jika kita mahu jadi yang terbaik.

Adakah ini keputusan yang bijak oleh jawatankuasa pemilihan dengan mengenepikan kemampuan F kecuali sekiranya ada agenda tertentu memang disengajakan supaya F tidak diberi peluang untuk bertanding dalam acara tersebut? Encik K langsung tidak mahu menerima apa-apa penjelasan daripada ‘anak murid’ nya.

  1. Perlantikan Pengganti Tempat Peserta Silat Olahraga

Anehnya, pelajar yang mengambil alih tempat F untuk Silat Olahraga Puteri bukannya pemenang kedua atau ketiga kategori beliau tetapi pemenang ketiga kategori lain iaitu daripada kategori B iaitu NA. R pun telah mengalahkan NA pada pertandingan kategori B tahun ini tetapi mengapa beliau juga tidak dipilih. R pun mula berperasaan silu, adakah beliau tidak diplih kerana beliau bukan Melayu?

NA telah beberapa kali memberitahu kepada mereka dan kawan-kawan sepejuangan berita-berita keputusan Jawatankuasa WPKL sebelum keputusan tersebut dimaklumkan.

  1. Rasional Tidak Melantik F

Encik K, PENGERUSI TEKNIK WPKL patut lebih peka akan kemampuan, prestasi dan melihat rekod pencapaian setiap peserta yang di pilih.

Bagaimanakah Pengurusi Teknik WPKL boleh memutuskan F tidak boleh bertanding untuk acara Silat Olahraga Puteri Kebangsaan Kategori A sedangkan beliau adalah “the undisputed champion for two years running”??

Menurut Guru Silat F, setelah melihat pertanding Kejohanan Kebangsaan, kebolehan setanding kalau tidak lebih baik daripada juara yang memenang acara itu.

Kontingen WPKL hanya memenangi 2 gangsa daripada lebih kurang 45 pingat yang dipertanding.

KESIMPULAN

Kita hanya boleh bayangkan kekecewaan seorang anak melayu yang begitu hampa cita-cita murninya dengan mudah dipatahkan oleh pegawai-pegawai yang telah menafikan hak beliau tetapi kita tidak boleh merasa bagaimana jiwa F merana kesan daripada perbuatan khianat kepada Bangsa Melayu sendiri; angkara daripada Pengerusi Teknik WPKL yang pilih bulu serta dan dengan angkuhnya melaungkan “Saya boleh tukar markah pertandingan”.

Bahagian 3, yang akan menyusul minggu depan, akan mencerita dengan telitinya peristiwa yang amat pahit yang F dan R telah mengalami diKota Bahru semasa SSM 07. Perasaan serta pendapat ibu bapa atas kecurigaan pengurusan kontingen JPWPKL juga akan dihuraikan

15 comments:

tangan_melayu said...

perrrrrrrrrrrhhhhhhhh...gempaklah cerita kau ni........ kelakar pun ada......aku tak paham akaumanusia mxmkau ni dah pupus masa zaman skang....ada lagi rupanya......

Muhammad Hadi said...

weh..bodo..korg taw kan olahraga mne msok dlm keputusan keseluruhan..olahraga individu.!!>.
aku dr skola high school..aku yakin yg smkwm2 berhak mnjadi juara.!!>
gerakan diorg mantap sume..b'banding ngn skola sbu korg..x de harapan..
klu kkorg ckp smkwm2 asyik menang..tu b'makne sbu msih blom capai tahap smkwm2 lg..smkwm2 da power pstu anta kt kebangsaan..tumpas..apelagi klu anta dak SBU.!!.peringkat sekolah pon x menang ko nk men kebangsaan..harapan a wei.!!>
sedar a sket we!!.pstu ..korg tgk a latihan smkwm2 cm mne.!!.berbeza ngan skola aku.!!.sbb tu la diorg menang.juara.!!>.aku sokong skola wangsa maju sek. 2.!!

Muhammad Hadi said...

aku tabik ngan skola wangsa maju 2..da enam tahun pegang juara.!!.
walaupu ramai pesilat baru yg t'diri ade beberapa form 2..aku btol2 tabik a diorg!!

Muhammad Hadi said...

yg mengenai ibu kepada pesilat tersebut..beliau hanya mengira markah la babi!!.ko..ci cuba a pikir positive.!!.marakah diberi oleh juri2 la bongok!!.'ibu' hanya mengira markah.!!>.ko..ni..
asl x puas ati gle babi ngn smkwm2.??>.
yang mengenai keputusan keseluruhan pertandingan..itu SELANGOR!!.
kta kt mane!!??>kte kt KL!!.
berbeza
la bodo!!!..
BAKA YARO!!!!

UBS_(unit berok sekalian) said...

salam..
wei tak gune,cilake,lakhanat,babi kerepot...
korg maen wat citer je..
nk menilai org,tgok la diri 2 dulu bangsat..
x tau citer sbnar nk keco!!!
wei,ada 45 buah skola yg Game..1 skola pon tak penah kecO yg sek 2 mng 6TAHUN BERTURUT-TURUT. korg plak yg nak keco..da tau korg tak handal,training la bbtol..ini train pun cm pe. *thui
cam nyonya wat tai chi tepi jalan..
dorg wat lagi lawa la wei
seni dorg aku respect..
yg menilai peserta, wasit ngan juri..bkan atok ngan acik ko..kalu atok ngan acik ko aku tak kisah..
takyah game pun korg da mng..

psal pengiraan markah..
korg tau tak?? tak tau diam mother fucker..juara keseluruhan dinilai mgikut seni je..olahraga tak dikira skali..ptndgn skang kat kl.ikut la format kl..bukan mane2 negeri pun.
wlaupun aku bkn mane2 peserta, tp aku ikut gak prkmbngn pertandingan silat sekolah2 KL. aku tau cr pengiraan dorg..

krg dah klah taun nie..
xyah bwk cte taun lps...
bdoh gler spe yg wat nie...
BALIK TADIKA lah ko..!!!!!!

UBS_(unit berok sekalian) said...

wangsa maju gempak...........hidop smkwm 2

UBS_(unit berok sekalian) said...

klu korang byk cite sgt!!!!
kowg datg ar wangsa maju!!!
bru kowg tau!!!!
g la sana!!!!

UBS_(unit berok sekalian) said...

hidop akmal

UBS_(unit berok sekalian) said...

wow...bpk byk bhgian korg nk ltk kat sini!
nk wat ptndgn bcerite ke ape ade bhgian2 nih?
bengap gle la sape wat blog nih..

Muhammad Hadi said...

aku ni sbnrnye bkn dr highschool..
taun lps ak highschool..th ni aku pinda sklola..skola kt SMK Bapok Nyah kt zon sentul.!!.
aku btol2 respek smkwm2.!!.
yg plg respect.dak olahraga kelas 3 diorg.!.pegh gempaq do..

kakitangan said...

ntah! ingt org nk bace sgt ke ha ?
ko nak wat 100 bhgian pon org ta kesah aa bodo ! ni cerite taon lepas! da basi ! yang nk ungkit balek asl ? nk burokkan name sekolah ? weh! name SBU yang akan buruk nnt aa . ko tade otak ? ha ? ALLAH bg otak , xnk pkai! ape punye manusie ! taleh pike ke haa ? shiyagare !

MirZa said...

saya tak stuju ngan keputusan bahwa seksyen 2 tu bole menang.memang pukulan dorang mantap.tapi dari segi sudut pemarkahan..pukulan buah dari sek 2 tu tak menarik.tidak ada kekayaan teknik.saya ada semasa pertandingan baru baru ini dan mendapati ade sekolah lain yang layak memenangi dan seorang daripada juri tersebut adalah kawan saya telah memberitahu bahawa keputusan pertandinga telah di ubah pada saat akhir dan membolehkan sek2 memenagi pertandinga silat.ini adalah benar!! 'abejepon' memang boleh cakap begitu kerana beliau memenagi pertandingan dan mungki n sedang megikuti latihan pusat di pusat kokurikulum di titiwangsa..sperkara ini masih lagi berlaku itu yang menyebabkan pasukan WPKL tidak memperoleh banyak pingat kerana kemenangan di KL tidak sah..sy juga jurulatih dari pasukan perak telah melihat sendiri permainan dari pesilat smk sek 2 tersebut.jika anda pergi ke pertandinga di peringkat kebangsaan ada pasukan yang agak biasa akan tetapi pesilat mempunyai kekayaan teknik dan penghayatan jika di perhatikan pukulan smk sek2 adalah berulang ulang tiada kekayaan teknik pukulan dan seni tari tidak ada..abejepon,anda masih di peringkat sekolah dan masih perlu pendedahan di peringkat yang lebih atas..jika ini masih berlaku..kejohanan silat dan kemajuan silat tidak dapt dicapai..
di peringat sukma pu sama jugak..patut juri sume bukan di kalangan guru..PESAKA yang anta patutnya..SMKWM2 tak layak!!!

UBS_(unit berok sekalian) said...

bani-hashim..
smkwm2 da mmg 6 thn..
xkan selama 6 tahun ni juri salah pilih pemenang???
taun lpas wakil kl dr smkwm2 mndpt tmpt ke 5 dr 16 peserta...
dan bezanya hanye skit sahaje..
adakah wasit kebangsaan pon x reti menilai?
kamu la yg plg pndai menilai?
ade 32 juri dan wasit di peringkat kl..bodo sgt ke dorg nk bg keputusan diubah?
xkanla sume juri tu bsubahat n tetibe bole sekepale nk tuka keputusan?
wow ajaib btol la kan?
weh..pkr la gune akal..
kite xperfect,tp kalo da brusaha dgn pnt lelah,die la yg berhak dpt hasilnye..
logiknye ptndgn skola2,guru2 la yg wajar jd wasit n juri..
da name pon peringkat SEKOLAH,,bkn
PESAKA..
lgpon guru2 ni bkn bute SILAT,.
jgn nk ptikaikan org laen..
jgn igt diri tu hbt sgt smpai nk ptikaikan org laen..
kamu sorg nk ptikaikan kptsn 32 org juri..
aduh..xleh nk pkr logik ke?
mane akal pegi?
hoh..apepon kptsn juri muktmd,kat mane2 tmpt pon..
adat ptndgn r..ade kalah ade mng..
nk mng?usaha la lbh2,br berhak nk dpt kmngn..
usaha tngge kejayaan!!!

anti_fitnah said...

weh penulis blog yg akal cetek,
lbh bek kite ni bdebat isu minyak,
drpd isu silat..
bkn dpt ubah ape2 pon..
kalo kite bhs isu silat ni,n then tetibe kptsn bole tuka xpe jgk..
ni bdebat isu yg mmg da xleh nk tuka..
bengap btol la..
ko tu da la ade anak 4 org..
minyak da naek,brg2 da naek harge..
prihatin la sket psl anak2 tuh..
kang idop tunggang langgang sbb buat blog yg bodo ari2..
anak plak xckp susu n mknn nk idop!
hahaha!
jgn dgr sblh pihak shj,
cube dgr due2 pihak,br tau sape yg bnar.
aduh...otak xde ker?!cube matang sket..pkr rasional!
mcm bdk2!!!memalukan!
bek msk tadika blk.
blaja ABC..
aku rs ko lyk terima gelaran
PENYAKIT HASAD DENGKI(pHd)..
haha!!!!
maaflah kalo skt ati..
tp mmg itu yg aku nk!
DOSE FITNAH LBH BSR DRPD DOSE MBUNOH!
mesti ko tau kan?
xkan xtau kot..
kalo xtau,haa..meh sini aku bg tau..
skg da tau an?
haha!!!
lg satu an aku nk tnye..
ko ni xde keje ke?
mmg buat keje ni je ke?
brape byk gaji dpt mburukkan keadaan?
igt,ape yg ko buat ni..boleh kene kat ko blk..kalo xkene kat ko,kene kat anak ko,anak ko da la 4 org,
hnye dgn satu DOA shj...
sesungguhnye DOA ORG YG DIZALIMI DAN DIFITNAH TIDAK ADE HIJAB MALAH DOA PLG MAKBUL...
jage2 la ko..
ALLAH MAHA BKUASA DAN IGT DI KIRI KANAN KO ADE MALAIKAT..
yg ctt smue yg ko buat..
ALLAHUAKBAR!tazkirah sket..
igt...sape yg mulekan konflik ni di kelantan dulu?
yg pasti bkn aku la..
haha..
dan yg pasti smue org tau n xperlu aku bgtau kat ko..
ok la...aku pon ade keje laen jgk..
bkn cm ko..
asyek menaip je cr keslhn org..
haha!k wslm..
MAJULAH SILAT UTK NEGARE!
n bak kate NABIL RAJALAWAK..
LU PKR LA SDIRI!
haha..byeee!!

GotMilk said...

adakah kamu semua membaca betul2 kndgn dokumen2 ini? klu kamu baca btol2 kmu kn sdr yg dipertikaikan di sini, bkn kemenangan 6 thn berturut2 smkwm2 tp penyelewengan yg dilakukan oleh org dewasa yg berkuasa ke atas kptsn pertandingan ini kerana jwtn yg dorg ada

mmg juri2 yg ptut memberi markah tetapi apakan daya juri bila sesampainya kertas pemarkahan ke meja ketua pertandingan pegawai yg ada di sana menukar markah tu? malah di kelantan ada lg saksi dari kontingen lain yg menyatakan wakil tsbt sempat memadam tulisan juri dgn 'liquid paper' dan menulis markah yg lain di atasnya. klu itu blm lagi cukup, wakil tsbt sempat lagi bermegah kpd peserta kontingen bhw dia smpt menukar markah supaya dpt memberi kedudukan berpingat kpd kontingennya.

klu itu blm cukup, sempat lagi pegawai kontingen memfitnah pesertanya sendiri stlh memberi kbnrn kepada mrk hanya utk memburuk2kn mrk supaya integriti dorg diragui.

ini ke kerja org dewasa?
ini ke kerja seorg yg mahir silat?
ini ke kerja seorg pegawai yg bttgjwb?

bukan prestasi sekolah lain yg kmi pertikaikn tp lebih utama lg, kewibawaan pegawai yg mengetuai kontingen KL, yg msh mengetuai kontingen ini dan akan terus mengetuainya di masa hdpn dgn melakukan penyelewengan sebegini utk menaikkan org yg disokongnya, bkn yg btl2 lyk sekiranya kami hanya berdiam diri tanpa mencuba utk membetulkan keadaan.

jadi, siapakah yg sebenarnya berdosa di sini?
dia yg cuba memperbtlkn keadaan dan dicaci?
ATAU
dia yg menyeleweng dan menutup perbuatannya dgn fitnah?

"DOSE FITNAH LBH BSR DRPD DOSE MBUNOH"

"DOA ORG YG DIZALIMI DAN DIFITNAH TIDAK ADE HIJAB MALAH DOA PLG MAKBUL..."

sekiranya btl ungkapan di atas, bersedialah utk menerima ksn perbuatan kmu..

berani kerana benar..